Masz nowe auto, prosto z salonu i chcesz, aby… przez długi czas wyglądało tak, jak po wyjeździe? Albo nie możesz już patrzeć na lakier swojego samochodu, który nie dość, że z błyszczącego dawno stał się zmatowiały, to jeszcze powoli zaczyna blednąć? Sprawdź, jakie są sposoby na zabezpieczenie lakieru, ile kosztują i czym się różnią.
Woskowanie lakieru to opcja najtańsza, najszybsza i najmniej trwała. Zaczniemy jednak od plusów. Zabezpieczona w ten sposób karoseria jest szklista, kolor pogłębiony, a co najważniejsze – brud przywiera w mniejszym stopniu, łatwiej więc będzie umyć samochód.
Wosk możesz nałożyć samodzielnie, aczkolwiek w studiu auto detailingu użyją do tego profesjonalnego produktu oraz dokładnie spolerują powierzchnię. A jakie są wady? Teoretycznie, trwałość specjalistycznych wosków wynosi do 6 miesięcy, w praktyce jednak najczęściej czas ochrony to 3, maksymalnie 4 miesiące, potem zabieg trzeba powtarzać. To raczej budżetowa opcja dla osób, które chcą szybko odświeżyć wygląd samochodu.
Powłoka ceramiczna to produkt, który tworzy cienką, ochronną warstwę na lakierze. Pogłębia jego kolor, nadaje szklistości oraz zapewnia efekt hydrofobowy (krople nie osiadają na karoserii, a więc nie dochodzi do powstawania trudnych w czyszczeniu tzw. water spotów). Ponadto ceramika na auto chroni przed mikrorysami powstałymi na skutek bieżącej pielęgnacji pojazdu, hamuje proces blaknięcia lakieru oraz zabezpiecza go przed działaniem agresywnej chemii, czy innych niekorzystnych czynników, jak sól drogowa lub ptasie odchody.
Taka ochrona może trwać od roku do nawet 5 lat, w zależności od wybranej powłoki ceramicznej. Teoretycznie, niektóre produkty (zwłaszcza roczne i dwuletnie) można aplikować samodzielnie, chociaż, jeśli nie posiadasz garażu, w którym jesteś w stanie zapewnić odpowiednią temperaturą i wilgotność, nie będzie to możliwe. I jak się może już domyślasz, jest to usługa droższa, niż woskowanie, za to trwalsza.
W zakresie zabezpieczenia lakieru największą skutecznością może pochwalić się folia PPF (Paint Protection Film). Dobrze założona, jest niewidoczna, ale za to bierze na siebie różne uszkodzenia, od mikrorys, po otarcia. Oczywiście, jeśli będziesz mieć poważniejszą stłuczkę, to folia nie zapobiegnie głębokim rysom, czy wgnieceniom.
Folia PPF ma zdolność do samoregeneracji, czyli rysy, które na niej powstają, mogą znikać m.in. pod wpływem ciepłej wody. I co najlepsze, jej trwałość wynosi do 10 lat.
Jednocześnie jest to najdroższe z dostępnych rozwiązań, którego koszt sięga nawet do 15-17 tys. zł. Ponadto oklejanie, choć chroni lakier, to nie poprawia jego wyglądu jak powłoka (chodzi o szklistość i połysk).
Jeśli chodzi o trwałość zabezpieczenia, w przypadku wosku jest to średnio 3-6 miesięcy, powłoki ceramicznej od roku do 5 lat, a folii PPF – do 10 lat. Wosk i ceramika na auto sprawią, że lakier będzie lepiej wyglądać, natomiast folia skuteczniej ochroni go przed rysami.
A jak jest z ceną? Za woskowanie zapłacisz zwykle od 300 zł w studio auto detailingu. Koszt aplikacji powłoki ceramicznej zaczyna się od 1 000 zł za powłokę roczną, a może dochodzić do 3-4 tys. zł za powłoki pięcioletnie.
Cennik oklejania jest najbardziej zróżnicowany, ponieważ folią możesz zabezpieczyć zarówno małe elementy (jak reflektory), co kosztuje od 200 zł, jak i większe części. Najpopularniejsze opcje to pakiet Bikini, czyli 1/3 maski, zderzak, reflektory, lusterka itp., co kosztuje od 3 000 zł i pakiet Full Front uwzględniający ofoliowanie całej maski i pozostałych mniejszych elementów w cenie od 5 000 zł. Za nałożenie folii na całe auto zapłacisz od 10 000 zł, chociaż bardziej realna cena to wspomniane wcześniej 15-17 tys. zł.
Odstraszyła Cię cena folii PPF? Popularną praktyką jest łączenie dwóch rodzajów zabezpieczeń, czyli folii i powłoki ceramicznej. Wtedy oklejane są miejsca najbardziej narażone na zarysowania, jak zderzak, a na pozostałą część auta aplikuje się powłokę ceramiczną. Zgłoś się do mojego studia auto detailingu w Poznaniu (Swarzędz) i dopytaj o indywidualną wycenę Twojego auta.